despre politete numai de bine

sunt un om ciudat:

A. daca ma adresez cu politete cuiva orice varsta, sex, freza, zodie sau preferinta muzicala ar avea, astept aceeasi politete. chiar daca sunt de aceeasi varsta, chiar daca nu am 1,70, chiar daca ma imbrac in tenisi astept sa mi se adreseze interlocutorul cu acelasi "dumneavoastra" sau macar "dumneata".

B. daca nu ma adresez cuiva cu apelative politicoase in anumite situatii informale de exemplu, astept sa fiu "tutuita". in magazine, la cosmetica, si numai in cazul in care interlocutorul este de o varsta apropiata mie.

in general se intampla altfel decat la puctul A sau B.
totusi trebui mentionat ca sunt in general um om destul de calm, suport cu stoicism impertinentele si nesimtirea. rareori raspund la "rautacisme".
o singura data insa marturisesc ca mi-a sarit tandara/mustaru'/tensiunea. se facea ca intr-o seara eram la metro cu tata, la cumparaturi, evident. si se mai facea ca stateam la coada in spatele unora cu 4 carucioare plini, care mai cumparasera si niste electrocasnice pe langa. evident inarmati cu multa rabdare o intrebam pe domsoara de la casa cat mai dureaza. la care ea ii raspunde obraznic la tata: " da ce, n-ai timp sa stai, unde te grabesti?" moment in care o atac verbal, inainte ca tata sa zica ceva. ii explic distanta care ar trebui sa existe intre ea, angajata firmei, si tata clientul (regele firmei, cum zic nemtii) cel care plateste, ca ar trebui sa existe o distanta pe baza diferentei de varsta, si bineinteles un alt ton de adresare.
tata a fost surprins de viteza mea de reactie, dar si de faptul ca am certat-o oarecum pe domsoara de la casa. de atunci ne saluta de fiecare data cand trecem prin magazin. nu stiu daca intre timp a luat niste meditatii de politete?!


nota redactiei: daca uneori va uimeste tara in care traiti, daca vi se pare romania tara tuturor posibilitatilor, daca unii oamenii vi se par incredibil, daca nu ati auzit de jocul lapte gros, daca uneori va minunati cate compilatii de manele sunt pe piata, cititi acest post. mie mi-a placut foarte mult!!

2 comentarii:

  1. Cinnamon said...

    Oh da Natalia, ce zici tu aici mi s-a intamplat de 100 de ori pana acum. Incepand cu pensionarii din tramvai care ti se adreseaza la "per tu" chit ca eu am 22 de ani, doar fiindca li se pare ca ei sunt mai intelelpti, si pana la diverse chelnarite care te tutuiesc fara nicio problema si care probabil se gandesc ca e doar firesc sa le spui cu d-voastra fiindca sunt cu 20 de ani mai batrane .  

  2. Card Poker said...

    The question is interesting, I too will take part in discussion. I know, that together we can come to a right answer.